.

Over deze Blog




In december 2008 ben ik begonnen met het plaatsen van oude foto’s over het Julianakanaal en de voormalige sluis in Roosteren.

Tot die tijd was nagenoeg niets gepubliceerd over het kanaal, door middel van deze Blog probeer ik dit te veranderen en bewaard te houden.
Mijn opa Jos Noblesse is sluismeester geweest in Roosteren van 1935 tot 1955.

Nadat ik eerst hoofdzakelijk foto's over Roosteren heb geplaatst, ben ik verder gegaan met het plaatsen van foto’s van andere bruggen, havens en sluizen in het kanaal.
Inmiddels staan er meer dan 3200 foto’s op deze fotoBlog en zijn er meer dan 125.000 bezoekers op de pagina geweest.

Per week probeer ik enkele nieuwe foto's op de Blog te plaatsen van vroeger en van actuele zaken.

Op separate fotoBlogs heb ik de werkzaamheden in Born http://www.sluisborn.blogspot.com/,
Maasbracht http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/
en Heel http://www.sluisheel.blogspot.com/ gevolgd, deze sluizen zijn verlengd tot ca. 225 m.
In ca. meer dan 1000 foto's zijn de werkzaamheden in deze drie sluizen van begin tot heden in beeld gebracht.

Fases die ik in momenteel volg: lokale verbreding tussen Born en Stein, damwand bij brug Stein, damwand bij Elsloo om de bocht te verbreden http://bochtbijelsloo.blogspot.nl/ ,
passeervakken tussen Elsloo en Limmel, aanpassing sluis Limmel http://sluislimmel.blogspot.nl/

Van de Maasbrug bij Maaseik die iets verderop ligt heb ik een aparte Blog gemaakt met vele mooie oude foto’s, http://www.maasbrugroosterenmaaseik.blogspot.com/

In 2015 is gestart met het grensmaasproject Koeweide en Visserweert, hiervoor is bij Schipperskerk een tijdelijk haven gemaakt die toegankelijk is via het Julianakanaal,
ook dit project volg ik via fotoblog http://koeweide.blogspot.nl/

Vanaf ca. 2022 zal de A2 die gedeeltelijk langs het Julianakanaal loopt worden verbreed, via fotoblog https://verbredinga2limburg.blogspot.nl/
is dit te volgen.

Bij de inhoudsopgave staan globaal de onderwerpen die per maand geplaatst zijn, in de scrolbalk kan de desbetreffende maand geselecteerd worden.

Reacties / Info / Foto's

maandag 28 september 2009



Dagblad De Limburger d.d. 28 september 2009 over waterprocessie

zondag 27 september 2009


Enkele krantenknipsels over waterprocessie d.d. 27-09-2009 van Schipperskerk naar Maasbracht.

Sluis Maasbracht
Sluis Maasbracht

Waterprocessie in sluis Maasbracht
Sluis Maasbracht

Julianakanaal Echt

Waterprocessie bij brug Echt

Waterprocessie Julianakanaal Roosteren

Brug Roosteren

Waterprocessie bij brug Roosteren

Illikhoven


Waterprocessie bij brug Illikhoven

Vertrek waterprocessie bij Schipperskerk

Inschepen waterprocessie 27-09-2009 bij Schipperskerk

zaterdag 26 september 2009

Vanaf 1 oktober ga ik foto's plaasten van de aanleg 1e sluis Maasbracht in 1928.

Komende jaren worden de sluizen in Born en Maasbracht verlengd tot 225 meter zodat schepen met een lengte van 190 meter gebruik kunnen maken van de sluizen, hiervoor heb ik 2 aparte Blogs gemaakt onder:

http://www.sluisborn.blogspot.com/
&
http://www.sluismaasbracht.blogspot.com/

Onderstaande foto's van brug Echt en Stevensweert met dank aan Historsch informatiepunt Echt. (H.I.P.)

vrijdag 25 september 2009


Brug Echt 1987

donderdag 24 september 2009

Vrachtwagens en garage van de firma Haukes tussen Echt en Maasbracht ter hoogte van Lombok. Van hieruit werden werkzaamheden aan dijken Julianakanaal en autoweg A2 gedaan tussen Echt en Maasbracht.

woensdag 23 september 2009

Kaartmap met overzichtskaarten 1949


Kaart van Julianakanaal met daarop de zwaaiplaats aasterberg in Echt

dinsdag 22 september 2009

Baileybrug Stevensweert gebouwd kort na WOII en 3 juni 1966 weggehaald na veel protest van gemeentebestuur en bevolking. Grondwerkzaamheden uitgevoerd door de firma Haukes.

maandag 21 september 2009

Foto uit zestiger jaren van de oude maasbrug Stevensweert.
Foto uit 1882 van aanleg brug over de oude maas in Stevensweert.

zondag 20 september 2009

Oude maasbrug bij Stevensweert, deze brug lag in het verlengde van onderstaande baileybrug.

Brug Stevensweert

Kort na de WOII is er een baileybrug geplaatst ter hoogte van Stevensweert en Lombok in Echt (Berkelaar).

zaterdag 19 september 2009

Nieuw geplaatste brug in Echt 1965.
Laden van bieten bij kade in Echt.


Kade in Echt met zicht op Ohe en Laak.
Grindgat? Rechts het gebouw van Schobbers.

vrijdag 18 september 2009





Werkzaamheden bij verbreding Julianakanaal in Echt ca. 1965.

donderdag 17 september 2009

Verbreding Julianakanaal en voorbereidingen voor plaatsen nieuwe brug in Echt ca. 1965. Het witte gebouw op de achtergrond is van de firma Schobbers.
Verbreding Julianakanaal Echt ca. 1965.

woensdag 16 september 2009

Afbraak van oude kade bij brug Echt en werkzaamheden verbreding Julianakanaal in 1965.

Werkzaamheden verbreding Julianakanaal bij Echt omstreeks 1965.

dinsdag 15 september 2009

Los en laadplaats bij brug Echt.
Baileybrug Echt

maandag 14 september 2009

Medewerker Rijkswaterstaat op inspectie bij brug Echt.
Auto is een DKW type F93. Aan het kenteken is te zien dat deze van voor 1965 is, vanaf 1965 werden de letters als laatste geplaatst. zie ook
http://www.conam.info/kentekens.htm
Baileybrug Echt.

zondag 13 september 2009

Baileybrug Echt.
Baileybrug Echt.

zaterdag 12 september 2009

Oud verkeersbord ANWB en op achtergrond kasteeltje Ohe en Laak.

Detail van baileybrug in Echt met op achtergrond oud verkeersbord van ANWB en kasteeltje in Ohe en Laak.

Baileybrug in Echt met oude zwaaikom.

vrijdag 11 september 2009


Luchtfoto van Amerikaanse luchtmacht uit december 1944 met linksboven de huidige Geleenbeek en duiker onder Julianakanaal door. Rechts is Ophoven te zien en linksonder de Doort. Rechtsboven ligt Aasterberg.

Luchtfoto van Amerikaanse luchtmacht met Julianakanaal en duiker van huidige Geleenbeek onder het kanaal door. Linksboven is Oevereind in Roosteren te zien en de oude Maas.

Luchtfoto Amerikaanse luchtmacht met rechtonder Ophoven en rechtsboven Aasterberg.
Kaart van ca. 1935 met brug Echt en de zwaaikom, toen nog aan de andere kant van de brug.
Luchtfoto van Amerikaanse luchtmacht uit 1944 met brug Echt, zwaaikom en Julianakanaal.